_________________________________________________

_________________________________________________

sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Stage 6 Boujdour Guerguerat

Auto saatiin aamulla kuntoon ja ja rotanloukkohotellista päästiin jatkamaan matkaa.

Aamu alkaa valon kajossa rannalta laivan hylkyja etsimällä. Täällä päin laivat saa jäädä makaamaan rannalle, jos sinne osuvat.

Ollaan liian aikaisin täällä ja valo ei ole parhaimmillaan. No tämä on ralli ei valokuvausmatka..


Tämä pätkä on rallin pisin offroad. Reitti vie keskellä Saharaa missä ei ole mitään ja ketään, joten neljäksi päivää vettä ja satelliittipuhelin ovat välttamättömia turvavälineitä.

Paikka on hämmästyttävä. missään ei näy mitään ja lämpö alkaa nousta auringossa. Maasto on melko tasaista hiekkaa joten vauhdit on oltava kovia, että 320 km hiekkaa on valoisalla mahdollinen. Yöllä ajaa vain hullu. Vasemmalla on islamisteja ja miinoja ja toisella puolella ennen merta rotkoja ja kallioita.
Näitä sai varoa aivan oikeasti tiellä. Täällä nämä näkee kyllä ajoissa.


Matka sujuu hienosti kunnes otan reilun loikan Pajerolla harjanteesta ja sisälokarit on autosta rullalla. toinen irti ja matka jatkuu. Ei näita ole ralliautoiksi tehty :) Alkumatkasta nähdään keskellä ei mitään Berberi kaveri vesipullon kanssa ja olisi dieseliä vailla. Totta sita nyt autetaan autiomaassa kaverille Lantikkaan menovettä. Pokkana partajannu kippasi sitten koko meidan varakannun romunsa tankkiin ja jäljellä olevat hampaat messingillä tuumasi etta kiitos :) Ei siinä voinut kuin nauraa ja morjestaa papalle. Varmaan tarvitsi enemmän kuin me.. Tosin nyt ei saa eksyä tai ollaan aavikolla ilman diiseliä.
Sinne män..


Kuskin vaihto ja 100 km myöhemmin toinen loikka ja kattoteline on entinen.. Mont Black suksiteline ei kestä rallia.. Pikakorjaus ja auto on sisältä kattoa myöten täynnä romua..

Tänne ei todella tee mieli jäädä.. Kuuma ja ei mitään missään..

Tyhjää..

Ei ole rikki :)



Kello ei ole vielä ehdotonta aikarajaa viimeisen pätkän osalta ja ainoaa exitiä autiomaasta rantaan. Päätetään kuitenkin mennä rantaan, niin kerrankin pääsisi valoisalla perille.. Väärin..

Venälaisten kartta opastaa ikivanhalle tiella vuorten läpi. Se ei nyt sitten ole oikea suunta vaan kisareitin jatko.. Jos olisi ollut aikaa ja ei olisi näin väsynyt olisi tajunnut miten sielta pääsee pois. Hetken päästä alkaa Jeepissa kysely tiedetäänko me mihin me mennään.. No ei.. Mutta pisteiden mukaan joten ei ainakaan itään. Tuumailu ja autot ympäri ja samaa kivikkoa takaisin.



Törmataan brittien Pajeroon ja niillä on autossa konevika. Luonnollisesti me neuvotaan ne kääntymään pois ja seuraamaan meitä ja se menee perille alkuun. Hetken päästa pojat miettivät radiossa josko kuitenkin menisivät reitin läpi.. Ei helv.. Kysyn radiossa haluaako ne kokeilla miinakenttää ja islamisteja pimeässä rikkinäisella autolla. Vastaus on sinällään todella huvittava :) Hienolla englannilla kaveri tumaa, etta tuossa olen aivan oikeassa.. Tässä koko touhussa olisi ollut jotain todella outoa vain kaksi viikkoa aikaisemmin. Nyt se oli vain järkeva ratkaisu.

Valitettavasti brittien ralli loppui ikävästi vain pari tuntia sen jälkeen kun jätettiin ne ison tien varteen ja neuvottiin suunta. Ajoivat kai illasta kallioleikkauseen Pajeron katon kautta ympäri. Molemmat ovat jo kunnossa ja saivat vain pintanaarmuja. Väsyneitä, väärän puolen liikenne, piennar, korkea auto matalilla rengaspaineilla. Kuka tietää, mutta ovat kai jo kotona turvallisesti.

Kuva rallin sivulta. Brittien Pajero aika lytyssä.. Ihme, että selvisivät hengissä ja ilman vakavia vammoja. Onneksi näin!


Illan hämärtyessä ohitetaan kravun kaantopiiri. Ralli on vuosittain katsonut etta epävirallinen kyltti on kunnossa.

Illan majoitus on helmi.. Rekkaparkki Mauritanian rajalla, kaatopaikan oloinen ympäristö ja outoa sakkia pyöriin ympärillä pitkin yötä..


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti